El Rehabilitasyon ve Duyu Eğitimi
EL REHABİLİTASYONU VE DUYU EĞİTİMİ
El Rehabilitasyonu ve Duyu Eğitiminden Kimler Faydalanır?
- Kırıklar, çıkıklar
- Amputasyonlar
- Yanıklar
- Kas tendon ve sinir yaralanmaları
- Romatoidartrit, osteoartrit, tendinit
- Konjenitalanomaliler
- Bağ yaralanmaları
- Replantasyonlar
- Nöromuskuler patolojiler
- Sinir sıkışmaları
- Nörolojik hastalıklar
gibi üst ekstremite problemleri (el, bilek, dirsek, omuz) ergoterapistler tarafından tedavi edilir.
Ergoterapistler; el rehabilitasyonunda üst ekstremite problemlerinin temelinde yatan biyomekanik sorunları giderirken; kişi için anlamlı olan aktiviteleri kullanarak kişinin motivasyonunu ve katılımını arttırır. Bu bağlamda hedef: istenilen aktivite alanlarında maksimum performans sağlamaktır.
El Rehabilitasyonu ve Duyu Eğitiminin Hedefler Nelerdir?
- Ağrı ve ödemde azalma
- Eklem hareketlerinde artış
- Duyuda anlamlı yönde gelişme (duyu bozukluklarını düzeltme, yeniden duyu kazanma)
- Kas kuvvetinde artış
- El koordinasyonu ve el içi manipulasyon becerilerinde gelişme
- Fonksiyonel olarak eli kullanmada gelişme
- Günlük yaşam aktivitelerinde bağımsızlık
- Farklı kavrama paternlerini yeniden kazandırma (anahtar tutuşu, fincan tutuşu vb.)
El Rehabilitasyonu ve Duyu Eğitimi Tedavisinin Yöntemleri Nelerdir?
Ergoterapistler; ağrı, ödem ve eklem hareket kaybını önlemek ve kasları kuvvetlendirmek için kişinin aktif katılacağı anlamlı terapatik aktiviteler, nörogelişimsel teknikler ve duyu girdileri kullanır.
- Duyu eğitimi (sensitizasyon eğitimi) ve desensitizasyon eğitimi
- Ayna tedavisi
- Kalıcı duyu kaybı sonrası koruyucu duyu eğitimi
- Fonksiyonel aktivite eğitimi, günlük yaşam aktiviteleri eğitimi
- Ayres duyu-algı-motor eğitim
- Ağrı skar yönetimi, yara yönetimi
- Enerji ve eklem koruma teknikleri
- Eklem hareket açıklığı aktiviteleri
- Yardımcı cihaz ve ortaz rehberliği
- İşe yeni dönüş ve yeniden iş edindirme eğitimi
El Rehabilitasyonu ve Duyu Eğitiminin Faydaları Nelerdir?
Kişinin istekleri ve rolleri tedaviyi yönlendirir.
Sadece fiziksel problemleri değil; bu problemlerin günlük yaşama olan etkilerini de değerlendirir ve iyileştirir.
Kişilerin sadece kas eklem gibi fiziksel özelliklerinin değil; psikolojik, sosyal, bilişsel, duyusal, çevresel özelliklerini de değerlendirip müdahale planı oluşturur. Kişilere holistik yaklaşır.
İyileşme sürecinde kişilere bağımsız olacağı yöntemleri (tek elle giyinme vb.) öğreterek psikolojik iyi olma sürecini korur.